Doa

Doa Memperbaiki Agama, Dunia dan Akhirat , Agar Menjadi Orang Sholeh

×

Doa Memperbaiki Agama, Dunia dan Akhirat , Agar Menjadi Orang Sholeh

Share this article
Doa Agar Diberi Hikmah
Doa Agar Diberi Hikmah
Hidup di dunia ini kita mempunyai keinginan yang banyak seperti, ingin lancar dalam segala urusan dunia, agama, dan akhirat. Semua keinginan tersebut tentunya menginginkan kelancaran dalam pelaksanaanya, yang harus dilakukan adalah memperbaiki diri kita.
Nabi Muhammad SAW telah mengajarkan kepada kita untuk mengamalkan doa memperbaiki urusan Agama, Dunia, dan Akhirat.

Doa Memperbaiki Agama, Dunia dan Akhirat , Agar Menjadi Orang Sholeh

اَللَّهُمَّ اَصْلِحْ لِى دِيْنى الَّذِيْ هُوَ عِصْمَةِ اَمْرِى وَاَصْلِحْ لِى دُنْيَايَ الَّتِى فِيْهَا مَعَاشِى، وَاَصْلِحْ لِى آخِرَتِى الَّتى فِيْهَا مَعَادِى وَاجْعَلِ الحَيَاةُ زِيَادَةً لِى فِى كُلِّ خَيْرٍ، وَاجْعَلِ الْمَوْتَ رَاحَةً لِى مِنْ كُلِّ شَرٍّ

Artinya: “Ya Allah, perbaikilah urusan agamaku yang menjadi pegangan bagi setiap urusanku. Perbaikilah duniaku yang di situlah urusan kehidupanku. Perbaikilah akhiratku yang ke sanalah aku akan kembali. Jadikanlah hidupku ini sebagai tambahan kesempatan untuk memperbanyak amal kebajikan, dan jadikanlah kematianku sebagai tempat peristirahatan dari setiap kejahatan.”

Iktibar dan pelajaran yang terdapat dalam hadis ini :

  • Islam adalah benteng yang melindungi seseorang agar tidak terjerumus dalam kesalahan dan dosa, serta menjaganya dari kesesatan atau mengikuti hawa nafsu.
  • Seorang Muslim hendaklah beramal untuk dunianya seakan-akan ia hidup selamanya dan beramal untuk akhiratnya seakan-akan ia akan mati esoknya.
  • Umur panjang seorang Muslim hendaklah dijadikan peluang untuk menambah amalan kebaikan dan ketaatan.
  • Kematian adalah kebebasan dari segala kejahatan. Maksudnya, boleh jadi ketika seseorang itu hidup di dunia, dia disakiti dan diganggu oleh pelbagai pihak ketika berdakwah dan membawa kebenaran. Oleh karena itu, kematian itulah yang akan dapat membebaskannya dari pelbagai kejahatan yang perlu ia hadapi.
  • Hidup ini adalah sementara dan kematian pasti datang, maka hendaklah setiap individu memperbaiki ibadahnya dan mengukuhkan amalannya, bertawakal, dan sentiasa meminta pertolongan Allah SWT.
  • Semoga doa pendek yang penuh bermakna ini dapat kita hafal dan amalkan serta kita dapat manfaat darinya.
Pos Terkait:  Doa Mohon Petunjuk Allah

Pengajaran Hadis Berkaitan Dengan Al-Quran

Doa ini memohon kepada Allah agar dikurniakan semua kebaikan di dunia dan meminta supaya dijauhkan dari semua keburukan. Sesungguhnya kebaikan di dunia ini merangkumi semua yang dihajati dalam kehidupan dunia, seperti kesihatan, rumah yang lapang, isteri yang baik, rezeki yang banyak, ilmu yang bermanfaat, amal yang soleh, kenderaan yang mudah dan tuturkata yang baik serta pelbagai kebaikan yang lain lagi. Itu semua terangkum dalam pengertian kebaikan di dunia.

Adapun mengenai kebaikan di akhirat, yang paling tinggi ialah mendapat redha Allah SWT dan dapat masuk syurga dengan ihsanNya. Kebaikan di akhirat juga termasuk terselamat dari rasa takut yang amat besar di padang mahsyar, dimudahkan proses hisab dan dijauhkan dari azab neraka.

Firman Allah SWT :

وَمِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ , أُولَئِكَ لَهُمْ نَصِيبٌ مِمَّا كَسَبُوا وَاللَّهُ سَرِيعُ الْحِسَابِ

“Maka di antara manusia ada orang yang berdoa, ‘Ya Tuhan kami, berilah kami (kebaikan) di dunia,’ dan tiadalah baginya bahagian (yang menyenangkan) di akhirat. Dan di antara mereka ada orang yang berdoa, ‘Ya Tuhan kami, berilah kami kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat, dan peliharalah kami dari seksa neraka.’ Mereka itulah orang-orang yang mendapat bahagian dari apa yang mereka usahakan; dan Allah sangat cepat perhitungan-Nya.” [TMQ Al-Baqarah (2): 201-202]

Pos Terkait:  Doa Berlindung dari Ilmu Yang Tidak di Ketahui

Baca juga: Doa Mohon Petunjuk Allah